Pellisprickens Blogg

Direktlänk till inlägg 17 januari 2015

En promenad i Spanska Fjällen

Av Kerstin - 17 januari 2015 23:35

Många ggr har vi suttit på vår terass och sagt att det skulle vara roligt att se utsikten uppifrån berget vi ser. Någon enstaka ggn har vi sett folk där uppe och att det finns en stig det har jag sett när vi åkt förbi på andra sidan berget som ligger som en stor hög vägg mellan oss och Mazarron.


Alla bilder är klickbara.. man kan klicka på bild 1 och sedan bläddra igenom alla på en gång...

 

I dag den 17 januari 2015 bestämde vi oss. Nu skulle vi upp! Ryggsäckarna packades med kaffe och landgångar, vatten och hundgodis och bullar.
Rozz fattade vad som var på G när han såg Ryggsäckarna............
och satte igång med sitt tjat: skynda på, är ni inte klara snart....
Nja, OK, han sa Vov vov vov.... men han menade så

Vi tog husbilen och drog iväg till andra sidan berget, hittade en stor plan markyta att parkera på och så gick vi iväg

   

Först kom vi till en Olivlund. Träden stog i givakt, gröna och frodiga. Ett gammalt övergivet hus fanns det med, fast det var mest bara väggar kvar, om ens det


   

Vi vandrade vidare, det var en ganska bra väg, nästan så man skulle kunna åkt med husbilen sa vi... fast kanske inte. Det var stora stenar lite här o där som kunnat punktera däcken om man har otur.....

     

Efter ca 30 min vandring förstog vi varför vägen var så pass bra. 

Det var en bilväg trots allt! Det var ett hus här, inbyggt i berget. Mannen som bodde där kom och det var ingen Spanjor :)

Eller???? Hur som helst talade han Tyska. Vi fick gå ner och kolla på hans gård, men själv var han tvungen åka bort... men gå ner och titta tyckte han.. Vi ville inte störa så vi sa vi gör det senare... hoppas han är tillbaka då?


   

 Vi rastar lite senare, provar en väg upp mot toppen men vad brant det var! Rozz drog iväg upp men vi vågade inte men upptäcker straxt intill en stig som vi slån in på...

     

Det var smalt men lätt att gå här, sakta men säkert kommer vi allt högre upp.
Naturen förvånar oss, kallt blir det i luften, massor träd, massor grönska. En helt annorlunda natur öppnar sig runt oss och ändå så är vi bara mitt i berget vi ser från vår terass, i en dalgång mellan bergen mellan Bolnuevo och Mazarron...

     

Vi upptäcker grottor som ser mycket djupa ut, vackra färger på bergsväggar och helt fantastiskt vackra naturbilder

     

Runt oss har vi en skog av Pinjeträd men inte en skymt av några Pinjeträdslarvers kokonger. Troligen är det för kallt här, tur vi har tröjor med oss. Långt upp, långt framför oss nästan på toppen av berget ser vi ett hus... eller husruin tror vi att det är. Tänk att bo så långt från all bebyggelse, vi har vandrat i ca 1,5 timma, säkert minst en timma till innan vi kommer upp till huset... Fast nu förstår vi varför det är en så bra stig här. Det har ju bott folk här uppe

     

Vi kommer upp lite högre och en stor öppning är framför oss, som ett landskap mitt emellan bergstopparna. Det blir varmt och gott och Pinjeträden och annan grönska gör detta till ett eget landskap. Otroligt vackert!
Men vi ser även i pinjeträden larvernas kokonger och det syns bli som en explosion av dom, de finns överallt plötsligt!
Vi konstaterar att här där det är varmare, här är de på G att kläckas och vi vågar inte fortsätta.  

 

Vi vänder om ner mot det kyligare breddgraderna igen :)
Utsikten på nervägen är magnifik!
Vi ser ända till Campo Sol

     

När vi kommer ner till "jordhuset" igen har Tysken inte återvänt men vi går ner ändå, han sa ju att vi fick det. Han hade grävt ut så det var en terass/ altan/ gång framför hela hans hus.

På ett ställe hade han grävt ur som en grotta och där hade han gjort en krubba med Jesusbarnet osv.

     

Tyvärr fick vi nu inte se inne i "jordhuset" det hade varit spännande, men han hade riktiga dörrar och fönster och allt var igenbommat med jalusier och rejält låst.

Utsikten från hans terass var magnifik över Mazarron åt ena hållet och berget åt andra hållet. Varmt och skönt var detr med här.

Perfekt plats att bo på :)

     

Kanske var det hans Olivlund?

 

Efter denna trevliga utflykt åkte vi till Lidel i Puerto De Mazarron, Janne hade dåligt med Coca Cola och det går ju inte för sig

Det blev en badrock ochså, bra för janne nästa ggn vi åker till Fortuna

Jag köpte en läslampa. Smart sak som sitter direkt i eluttaget men dimer så jag väljer ljusstyrkan själv. Nu har jag plats på sängbordet för annat när läslampan inte står där.

Jag är jättenöjd med denna smarta lampa och Janne ångrar att han inte köpte en han med :)

 

 
 
Margit

Margit" title="http://blogg.se]Margit[/url]" target="_blank">blogg.se]Margit[/url]

18 januari 2015 10:31

Tack för att du delar med dej allt detta!!! Vilka äventyr ni är på och så mycket att se, vilka vyer!!! Ha det gott!!/Margit och Lasse.

http://margitholm. blogg.se

 
MyckerEnsam

MyckerEnsam

6 september 2015 04:00

Hej!

Vilken jättesöt och läsvärd blogg du har Verkligen!

Kika gärna in på min blogg och lämna en kommentar eller två!

Vem vet min blogg kanske är något i din smak?
SE DEN GÄRNA!

Ha en bra dag!
Kram!


http://myckerensam.bloggplatsen.se

http://myckerensam.bloggplatsen.se

 
Miaannorlunda

Miaannorlunda

21 september 2015 23:10

Hej! Jag heter Mia och är en 44-årig två barns mamma och fru. Vi bor på landet på en gård. Min blogg handlar om familjen, ridning, våra hundar, promenader, hästar, stickning, smycke, göra handverk, scrapbooking och min vardag m.m

Här i denna blogg ska jag berätta om min vardag om mina svårigheter med diganoser m.m Vad jag gör på fritiden m.m Den ska också handar om min familj m.m

/ E-mail: mia2@home.se

Jag skulle beskriva mig själv som pratsam, kreativ, rastlös och med en humor som få förstår sig på. Jag älskar att uttrycka mig kreativt, såsom måla fota, sjunga och skriva. Annars tycker jag om att lyssna på musik, hänga med sköna människor, plöja mig igenom tv-serier, dricka kaffe, äta sötsaker och en massa annat.
Här på bloggen skriver jag om in vardag och om psykisk ohälsa, och jag gör mitt bästa för att peppa, hjälpa och inspirera andra. Jag hoppas du finner detta intressant och fortsätter läsa.

Jag bloggar om hur det är att leva med aspberger, koncentrationssvårigheter och mkt mer. Även om hästar och ridning. Kika in vetja!


Kontakt: mia2@home.se

http://miaannorlunda.bloggplatsen.bloggplatsen.se

http://miaannorlunda.bloggplatsen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Annonym

23 september 2015 20:43

Det har hande på Ljungby Ridklubb i Sickinge i helgen som var!



Helgens ponny tavlingar i Sickinge sluta i rena sabotage och fylleri på Ljungby Ridklubbens ridanlggningen o.sv m.m



Dessa barn var i 14 - 15 årsåldern men det fanns aven vuxna som betedde sig illa. Vissa av föraldrarna hade tagit sig alkohol och blev onyktra under kvallen.



Det ar valdigt beklagligt. Det brister i föraldra ansvaret riktigt ordentligt



Dar till kom det fram att föraldrar druckit sig onyktra.



Det har hant en gång till och det var ponny SM 2009.



Sabotaget r nu polisanmalt. Då anlaggningen ligger en bit utanför stan ar man övertygad om att det ar tavlingsdeltagare alternativt syskon till tavlingsdeltagare som ligger bakom.




HOPPTAVLING SLUTADE I SABOTAGE OCH FYLLERI!En saboterad tavlingsbana! Stökigt på hopptavlingen! Sabotage mot arrangörerna och föraldrar som var onyktra! Barn som saboterade och föraldrar som var onyktr

 
Ingen bild

Annonym

23 september 2015 23:27

Svineri på ponnytävlingarna i Ljungby
21 september 2015
Sverige De nationella hoppningarna för ponny hos Ljungby Ridklubb är bland landets mest populära. Den gångna helgen förstördes stämningen av onyktra föräldrar och barn som saboterade både bana och anläggning.


- På lördagskvällen erbjöd vi möjligheten att beställa pizza för leverans till tävlingsplatsen. Vi hade också öppet serveringen för dem som ville äta sin beställda pizza där. Tyvärr fanns det föräldrar som inte bara åt utan även drack en del. Några blev onyktra och förstörde stämningen, berättar tävlingsledare Mali Larsson.

Det var inte bara ett antal vuxna som inte kunde sköta sig. Det fanns även barn som stökade och saboterade under lördagskvällen. Mali berättar att det fanns ungdomar som körde med elcyklar mellan hindren inne i ridhuset. Banan till den första söndagsklassen saboterades med flyttade hinder som ändrade avstånd och hindernummer som byttes ut.

- Det var ändå inte det värsta. Vi fick larm om att ett omklädningsrum stod under vatten och trodde att någon ledning gått sönder. Det hade det inte. Det var avlopp i både handfat och duschar som täppts till med toalettpapper och sedan var vattnet påsatt och det var nog tio centimetert djupt vatten på golvet, säger Ninni Svensson som också var tävlingsledare.

- Inte nog med detta. Det hade även varit bråkigt vid uppstallningen och det hade kissast i serveringen. På söndagsmorgonen undrade vi varför vi arrangerar tävlingar, säger Mali Larsson som betonar att det handlade om en liten klick och att de allra flesta alltid uppträder korrekt.

- Det fanns föräldrar som kom till oss och tyckte att vi kunde avbryta tävlingen och ställa in söndagsklasserna. Men trots svineriet är det ändå det stora flertalet som sköter sig. Då ska inte ett fåtal förstöra för dem så därför fortsatte vi men allt sabotage är polisanmält och vi kommer även att skicka rapport till Ridsportförbundet, säger Ninni.

Eftersom tävlingsplatsen ligger ganska långt från stadskärnan är båda tävlingsledarna övertygade om att det är tävlingsdeltagare som är ansvariga för svineriet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 9 juni 2014 00:00

Över Nationaldagen och Pingst var vi på en liten husbilsresa i det vackra Sommarvädret. Vi åkte till Sundborn utanför Falun som väl är känt för att Carl  och Karin Larsson bodde där. Klicka på namnen om du vill läsa om dom på Wikipedia   Sundborn...

Av Kerstin - 24 oktober 2009 22:22

Pga vissa omständigheter så byter jag blogg. Nu finns jag här   http://farna.bloggplatsen.se ...

Av Kerstin - 20 oktober 2009 16:13

Saknar min bil!  På verkstad   Saknar solen!  Disigt och grått   Saknar Karmansbo! Utan bil, låst där jag är   Saknar gubben!  Ok han är ledig från i morgon och en vecka frammåt   Saknar Diana!  Min första hund, alltid min gossegumma ...

Av Kerstin - 19 oktober 2009 13:09

Ja, vad börja med om inte Vi lever och har hälsan!   Fast trötta och virriga är vi båda 2 för vi erkänner att vi har haft för mycket omkring oss sedan i Juli månad.   Vad det ska bli skönt när vi kan luta oss tillbaka och se på denna tid med ...

Av Kerstin - 13 oktober 2009 12:41

Mycket har hänt sedan sist. Vi slet som djur för att få huset klart inför visningen i Söndags. Janne höll på städa i garaget till klockan 01.oo natten till Söndag själv tvingades jag inta ryggläge för jag blev alltför slutkörd vid 22 tiden. Sedan k...

Presentation


Jag skriver om det som står mig närmast, min familj bestående av make och 2 hundar, mitt hem, mina pelargoner och min kolonistuga. Allt i min vardag!

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015
>>>

RSS

Omröstning

Påverkas du av vädret?
 Ja, men Bara oväder
 Ja, alla väderomslag
 Ja, men bara vid vackert väder
 Ja, av värme
 Ja, av kyla
 Ja, av åskväder
 Nej
 Vet ej
 Har aldrig tänkt på det

Länkar

Feedjit

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv


Skapa flashcards