Pellisprickens Blogg

Direktlänk till inlägg 11 september 2009

Karmansbo

Av Kerstin - 11 september 2009 12:06

Först och främst kan jag intyga att det var en varg jag såg här på gården. Jag pratade med en ortsbo och visst springer de omkring här i omgivningarna, ända ner till Jönsarbo (en halvmil mot Köping) har de varit synliga.

Så bara råkade jag få se denna tavla i en affär, bara 200 kr, den sitter nu ovanför min säng. Jag tyckte den var underbar!

MEN EN FRÅGA!

Vad gör jag om jag möter en varg när jag är ute med hundarna? 

Hoppas någon vet för detta kan ju hända mig nu!


I förrgår åkte jag från Västerås och stannade till i stugan för gräsklippning. Eftersom Rozz inte varit på återbesök för sin hälta så laddade jag fickorna fulla med godis som jag kastade ut emellanåt. Annars har Zita och Rozz börjat springjaga runt huset.

När godiset var slut hade jag bara en liten "runda" kvar på baksidan av huset så jag igronerade deras tiggande blickar och efter en stund så igronerade dom mig med.

Vad jag inte märkte (genom husväggen) var att Rozz gick till framsidan och skällde och ropade på grannen Larsson, jag har sett senaste tiden att han gör det ibland när jag är upptagen av annat. Jag har även sett att gubben stått vid staketet och sett arg ut men gått sin väg då jag sagt åt Rozz - GÅ BORT-

När jag så kör klipparen i änden på "rundan" (jag klipper inte fram o tillbaka, jag klipper runt) så kikar jag fran vid husgaveln. Vad gör mina hundar?

Vad jag där ser får mig att explodera!  Larsson står lutad över mitt staket och viftar för att slå min hund med en pinne liknande en liljal i längd. (Hm, den pinnen har han haft i handen tidigare ggr med) Jag vet inte om han träffat, då jag kom stog Rozz en bit ifrån och skällde ilsket.

Gubben säger att jag ska ta bort hunden för jag har inte fått någon ordning på den, han lyder inte!

Gubben säger till Rozz samtidigt som han viftar med pinnen. Kom hit ska du få stryk!


Jag såg mörkt: Rör du mina hundar så polisanmäler jag dig för Djurmisshandel! Hans attetyd var typ: gör du det, den hunden ska bort. Jag satte hundarna i bilen, körde upp dom på allmänna parkeringen.

Sedan vrålade jag så det hördes över området Du slår inte min hund mera. Stör han diig så kommer du till MIG!

Jag var inte ledsen, bara förbaskad men samtidigt var det skönt för jag har misstänkt detta ett tag fast jag inget sett.


Ja, så åkte jag då till Karmansbo, jag har laddat upp en massa gamla Lindgrenskort på min hemsida, texten har jag inte hunnit med ännu, jag har gått härliga korta promenader (å vad jag längtar efter våra långa dito. Hoppas vet på Måndag säger att det är OK igen.

Jag har tagit några nya kort, så här ser det ut där jag bor! Den gula längan till v är förråden, bakom allt finns en likadan innehållande garage.

Nästa hus (det var där emmelan jag såg vargen) är ladugårdsbyggnaden som nu är boningshus i 2 plan för 4 familjer, varav en har hela övervån själv på 200m2.

Det lilla tegelhuset i mitten är Drängstugan och där bor 2 familjer.

Längst till h i bild är Långa Raden eller Smedbostäderna som huset oxå kallas, där bor vi och 3 familjer till

och i mitten har bruket en visningslägenhet möblerad som det var på 1800 talet. Utanför bild, bakom vårt hus ligger smedjan och bruket och Hedströmmen som ju var viktig för driften av ett bruk förr


Köket äntligen klart, tom taklampan är nu på plats


Läshörnan, jag kan inte med denna tapet, bläk, blir vi kvar så tror jag det blir nya tapeter där


Gästrummet, bara några småsaker kvar som ska upp på väggarna

På em i går tog jag på dom deras klöävjeväskor oxh så gick vi våran 20 minuters promenad. Jag vet att de tycker sig arbeta då men jag blev så full i skratt efteråt

Sovande Rozzzzzzzzzzzzzzzz. Första gången jag hört honsom snarka!


Nu ska jag packa in mig och hundarna och åka till Västerås igen. Janne går snart av sitt skift och med de 2 dagarna han fått ledigt så blir det sammanlagt en hel vecka ledigt. Under denna vecka hoppas vi att målat klart allt


 
 
Ingrid

Ingrid

11 september 2009 16:47

Nu funkade RSS-en äntligen! Vilken snygg header du gjort, jättefint med Zita och Rozz där i hörnet. Den där Larsson det var allt en riktig rackargubbe det, den får du hålla kort.

Hoppas ni får en fin helg alla fyra!
Kram Ingrid

http://blog.stenstugu.com

 
Henry

Henry

11 september 2009 19:19

Hej!
Så fint ni har fått i huset. Och sicken fin header du fixat!

Beträffande den sure gubben så tror jag att du klarar av honom.

Ha en fin kväll!
Kram!

http://henrylundhs.wordpress.com

 
Gunilla

Gunilla

11 september 2009 22:35

men kära vän, vad är det för *Gubbe* som säger så åt dina hundar :(
FY vilken idiot,
Man ska inte reta hundar, då kan dom ju beté sig konstigt kanske mot den som står och viftar med ngn pinne eller ngt liknande. USCH!
Inte snällt sagt av honom och säga så.


Så fint ni bor, har sagt det tidigare man blir rikitgt avundsjuk :))

Kram på dig
/Gunilla


http://gunillaskatter.blogg.se

 
Marketta

Marketta

11 september 2009 23:11

Jösses, en varg, huuuu vågar man komma dit mer *S*.

Den nya headern är kanonsnygg. Jag har fått en idé till en ny header, måste bara få tid och åka och ta kort på brukshundsklubben. Vad skall vi ha i våran header om inte agilityhundar *S*.

Kramizzar
Marketta


http://colliekompisarna.bloggagratis.se

 
wiper

wiper

12 september 2009 19:55

Underbara bilder och jättesnygg header ;)

Ha en skön kväll
kram

http://wiper.bloggagratis.se

 
Ingen bild

köpings-mailis

12 september 2009 23:03

Hej Kerstin!
Vilken tråkig händelse!Helst som ni är grannar och har varit det länge.Har inte träffat Lasse sedan jag var ut till dig.Han kanske inte mår så bra och då gick det ut över hundarna.Hoppas ni kan bli sams och reda ut saker och ting.
Fint du har fått det i huset föresten!Jag blev faktiskt "KÄR"i erat hus när jag var dit.Hoppas ni får leva och bo där till dö-dagar som man säger.
Kram från Mailis i Köping!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 17 januari 2015 23:35

Många ggr har vi suttit på vår terass och sagt att det skulle vara roligt att se utsikten uppifrån berget vi ser. Någon enstaka ggn har vi sett folk där uppe och att det finns en stig det har jag sett när vi åkt förbi på andra sidan berget som ligger...

Av Kerstin - 9 juni 2014 00:00

Över Nationaldagen och Pingst var vi på en liten husbilsresa i det vackra Sommarvädret. Vi åkte till Sundborn utanför Falun som väl är känt för att Carl  och Karin Larsson bodde där. Klicka på namnen om du vill läsa om dom på Wikipedia   Sundborn...

Av Kerstin - 24 oktober 2009 22:22

Pga vissa omständigheter så byter jag blogg. Nu finns jag här   http://farna.bloggplatsen.se ...

Av Kerstin - 20 oktober 2009 16:13

Saknar min bil!  På verkstad   Saknar solen!  Disigt och grått   Saknar Karmansbo! Utan bil, låst där jag är   Saknar gubben!  Ok han är ledig från i morgon och en vecka frammåt   Saknar Diana!  Min första hund, alltid min gossegumma ...

Av Kerstin - 19 oktober 2009 13:09

Ja, vad börja med om inte Vi lever och har hälsan!   Fast trötta och virriga är vi båda 2 för vi erkänner att vi har haft för mycket omkring oss sedan i Juli månad.   Vad det ska bli skönt när vi kan luta oss tillbaka och se på denna tid med ...

Presentation


Jag skriver om det som står mig närmast, min familj bestående av make och 2 hundar, mitt hem, mina pelargoner och min kolonistuga. Allt i min vardag!

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

RSS

Omröstning

Påverkas du av vädret?
 Ja, men Bara oväder
 Ja, alla väderomslag
 Ja, men bara vid vackert väder
 Ja, av värme
 Ja, av kyla
 Ja, av åskväder
 Nej
 Vet ej
 Har aldrig tänkt på det

Länkar

Feedjit

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards