Pellisprickens Blogg

Alla inlägg under september 2009

Av Kerstin - 3 september 2009 22:31


Till salu!    Villa på Enhagen Västerås.   Foto och kontaktmail finns här

http://www.pixbox.se/alb1069575


I morgon bär det av till Västerås igen för att serva gubben under hans lediga dagar. Han målar och jag ser till att han får mat i sig så att säga.


I dag har jag lekt turist i mina nyblivna hemtrakter.
Jag har sett på mina hundpromenader en vägskylt med ett bekant namn på. Jag vet att jag varit där som ung med mina föräldrar och idag kände jag för att återuppleva lite minnen.

Jag lastade alltså hundar i bil och svängde av vid Rysstorget. Ja vägskälet kallas så....

Hela 7 km ska jag åka. Ryssvägen heter vägen som leder rakt ut i urskogen. Namnet har den fått pga att Ryska krigsfångar byggde den på 40 talet.

Jag färdas sannerligen genom vackra nejder, känns som totalt orörd natur, som om jag var ensam i universum.


 Är det inte skogstjärnar så är det sten beklädd med vitmossa i mängd, faktiskt riktigt vackert det med.


Dessemellan ser jag stora myrar, minns hur jag som barn var med mina kusiner från Eskilstuna, deras pappa älskade Hjortron och skulle alltid upp i Kloten eller Krampenskogarna och leta efter skogens guld


Snart updagas dock för mig att ensam här är jag då inte. Det står husvagnar och husbilar lite var stans. En stor camping ser jag också.


Jag färdas vidare på Ryssvägen och ser plötsligt  en skylt i skogen.  Tur det, annars hade jag missat


Detta är Rysstenen som Ryska soldater mejslat in hammaren och skäran i.


 Bredvid står en stor sten som enligt inskriptionen restes för att hylla deras minne, än i dag tänds det visst ljus vid ders sten.


 När vi kom fram till Krampen tog jag och hundarna en promenad, jag sökande efter rysslägret och hundarna efter äventyr.

Zita hittade ett tomt märgben som någon hund lämnat kvar, Rozz var inte glad att det inte fanns 2 st.


 Men han hittade en skogskälla som han badade i så var han nöjd i alla fall.


Men jag lyckades inte hitta Rysslägret så jag måste åka tillbaka en dag och leta....

 Med mig hem i bilen hade jag 2 blöta hundar


Och för den som vill veta mera så.... Denna text stog på en stor tavla vid rysstenen.


Hammaren och skäran i Rysstenen ristades 1944 av de Sovjetiska soldaterna som bodde i flyktinglägret i Klampen.

Vägen här, kallas Ryssvägen, byggdes av flyktingarna.


Under 2 värdskriget 1935 - 1945  flydde tusentals människor från krigets Europa till det neutrala Sverige. Bland dom fanns Sovjetiska militärer som rymt från Tyska krigsläger i Norge och Finland.
Där hade de utnyttjats som slavarbetare för att bygga vägar och järnvägar.

För att kunna ta emot och kontrollera flyktingarna i Sverige ordnades särskilda läger och ett finns i Krampen.

I oktober 1944 utlämnades flyktingarna till Sovjet. Det var ett krav från sovjetmakten som den Svenska regeringen gick med på.
I Sverige ansåg man att det var säkrast att lyda Sovjetunionen som i och med krigets slut hade fått en mäktig ställning.


De unga männens hemresa har tystats ned men efteråt ställer sig många frågan om det verkligen var rätt att skicka hem dom.

Josef Stalin som styrde Sovjetunionen då, betraktade krigsfångar som landsförrädare. Den sista kulan skulle man som soldat ge sig själv istället för att låta sig tillfångatas.
Under Stalins regering dog flera miljoner människor i Sovjet en onaturlig död.


Vad hände då med de flyktingar som Sverige skickade tillbaka?
Det var ungefär 2500 personer.


http://svt.se/2.35123/1.1332354/rysslagren_i_skinnskatteberg?lid=senasteNytt_1088580&lpos=rubrik_1332354




Av Kerstin - 3 september 2009 00:25


Janne jobbar natt ett par dagar nu och så för att han ska få den behövliga tystnaden i husbilen så har jag tagit hundarna med mig till Karmansbo.

Det går bra att få i Rozz hans smärtstillande medesin, den är som hundgodis, svårare är att få in Zita pencelinen.
Hon har blivit en expert på att sortera ut den och droppa den på golvet -:)


Jag upplever det redan som att Rozz går bättre, i dag när han sprang lite såg jag att baktassarna hade lite medrörelser (inte bara jämfotahopp) Dessutom, han vill bli kliad på magen, mellan benen, han som alltid morrat till om man närmat sig där...
Ja, han har nog levat med smärta, kanske från födseln, jag ska maila hans första matte och höra mig för bara jag vet lite mera.....


Eftersom de nu ska vila båda 2 så har vi bara gått kortrundor så jag har pulat lite här hemma.

Före såg det ut så här, inte så snyggt, men ändamålsenligt.
Våra gamla steriobänkar blev helt perfekta i köket, man kan sitta på dom och till hösten får jag plats för några pelargoner ovanpå dom..........

Jag fick tag på en stuvbit så nu har jag sytt draperier att dölja innehållet med. Bara jag får tag på spännband oxå så blir det perfekt.

Bättre blev det i alla fall.......

Å linslusen kommer ju alltid när man ska ta kort

Sedan har jag roat mig med att korta av och ändra gardiner.

Förövrigt så har Skagra kommit igång igen och veckans alster blev dessa...

Jag tror att jag gjort rätt, har inte fått godkännt än.


1. Reflecktion


2 Glödande genomskinlig text


3. Glödande text


4. Fluff, lek med Smudgeverktyget


Presentation


Jag skriver om det som står mig närmast, min familj bestående av make och 2 hundar, mitt hem, mina pelargoner och min kolonistuga. Allt i min vardag!

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

RSS

Omröstning

Påverkas du av vädret?
 Ja, men Bara oväder
 Ja, alla väderomslag
 Ja, men bara vid vackert väder
 Ja, av värme
 Ja, av kyla
 Ja, av åskväder
 Nej
 Vet ej
 Har aldrig tänkt på det

Länkar

Feedjit

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards