Pellisprickens Blogg

Alla inlägg den 30 juni 2009

Av Kerstin - 30 juni 2009 22:01


Vilken helg jag haft!

Allt startade i Fredags då syrran kom till mig ifrån sin hemort Stenungsund. När vi satt och åt maten ringde telefonen och när jag svarar så är det min kompis från klass 2 i småskolan och fram till jag gifte mig och flyttade från Gusselby. Vilken överraskning! Vi pratade länge om barndomsminnen, dagsläget och allt mellan himmel och jord. Hon hade blivit uppringd av Gusselby hembygdsförening som sagt att på Lördag kommer jag till "Lårsen" (NTO lokalen i byn)  . Nu skulle Birgitta bort just på Lördag så därför hade hon bett om mitt telefonnr för att ringa mig....


Sedan kollade vi (Janne, jag och syrran) lite på tv innan vi somnade.

Lördagmorgon efter frukost åkte vi, jag och syrran, mot Lindesberg. Vi stannade till i Fellingsbro och köpte en blombukett som vi tog med när vi  besökte mor & fars grav. På toan på kyrkogården bytte vi om till våra nyinförskaffade kläder köpta just för idag!

Man kunde ju inte bara åka i finkläder i denna värmebölja!

Så åkte vi mot Gusselby!
Först ser vi vårt gamla barndomshem....



Vi bodde på övervåningen, undervåningen var pappas snickerifabrik.
Nu mera är det lägenheter i hela huset! Men vad hade de gjort med trädgården? Inte ett fruktträd, inte en blomma inget fanns kvar. Mammas rabatt som följde hela tomten med plommonträd, päronträd, vinbärsbuskar, pioner och andra blommor. Allt var borta!

Ja, ungdommen gör visst så har jag märkt här i Västerås,  allt ska bort och ersättas med nytt fräscht.

Bengt, han som köpte huset av mamma sålde det för 2 år sedan till --- en barndoms lekkamrat till mig så jag antar att Wolgart håller på att renovera och kommer att göra en snygg villa av huset med tiden. Ingen bodde där i alla fall, det var tomt inne!

Så åkte vi vidare till "Lårsen" och där blev vi bjudna på en Välkomstdrink ute på den nybyggda terassen

 


Än den ena än den andra gamlingen kom fram, tog i hand och när vi sa vilka vi var- Tore Lindgrens döttrar, han som hade snickerifabriken- så sken de upp och kramade våra händer ännu hårdare.
Plötsligt står en kille i 50 års åldern framför mig, är det du som är Kerstin? Jag kunde ju inte förneka detta faktum, då säger han jag heter  Kjell, minns du mig?
Nä, det gjorde jag inte men när han säger sina storasyskons namn så fick jag ännu en glädjeschock. Tänk, den här killen är ju den där lilla parveln som vi bar runt på hela dagarna, vi som var  5- 8 år äldre! Jag var nog värst på att konka runt med Kjell är jag rädd.....

Så gick vi in i lokalen.... För att mötas av en gubbe som säger "Hej Inga Lill och Kerstin!

Ja, då stog vi åter igen med ansikten som mest liknade fiollådor.......
Så säger han sitt namn och visst, nu såg vi ju att det var Bengt, killen som jobbade hos pappa från barnaåren och sedan köpte snickeriet när pappa gick bort. Ja, faktist så började Bengt hänga i verkstan redan som 10 åring så mor och far sa alltid att de vart tvugna att anställa honom när han slutade skolan som 13 åring för de blev inte av med honom, ha, ha, ha.

Så började underhållningen.


Efter allsång som avslutades med visan "Gusselby i våra hjärtan, låt oss besjunga dig nu"  Så stod Berit från Hembygdsföreningen ensam på senen och höll ett tal om vår familj! Lade fram en massa fakta som vi knappt visste fanns.

Ja, sedan steg Bengt fram och pratade om sin tid som anställd hos pappa och tar plötsligt fram en lustig makkapär.

När jag ser den så minns jag att såna låg på vinden några stycken när jag var barn men vad det var för något det har jag aldrig vetat.

Nu berättar Bengt att detta var min pappas uppfinning som han hade patent på och tillverkade i stor skala och exporterade till Sydeuropa.


Det var en hållare till vindruvsklasar! När de plockat klasarna så skulle de ju hängas på tork och det var där denna uppfinning kom in.
När druvorna var klara så skulle de ju snabbt och smidigt kunna tas ner för att packeteras. Slog de med en pinne på sidan av denna hållare så öppnades den och klasen ramlade ner :-)
Vilken genial uppfinning, hi hi.

Den var mycket efterfrågad på 40 talet och Bengts första jobb var att borra 2 hål i varje träbit -:) För det fick han 2 kronor om dagen i lön!


Ja, sedan var det att mingla lite, kolla gamla kort som satt både i album och på väggarna, och prata med folk som ju hela tiden visste vilka vi var medan vi många ggr inte alls kunde minnas dom från vår barndom.
Det fanns faktist ett mysigt gammalt foto från pappas ungdom på väggen, inramat. Pappa var brandsoldat och stod tillsammans med en massa andra

brandsoldater framför den gamlaste av brandbilar jag någonsin sett.


Trötta, fyllda av nostalgi så tog vi så avsked av Gusselbyborna. Men inte kunde vi åka hemmåt genast nu heller. Nej, vi snurrade runt uppe mot Bengtesfall och Slåttermossen, tittade på husen där våran Farmor och Farfar bodde, hus där lekkamrater bodde, såg och förundrades vad lika det mesta var från förr, dock med lite nybyggda verandor och inglasningar osv....

Vi passerade gamla lanthandeln som våra föräldrar handlade hos uppe vid Gusselhyttan.

Jag minns hur lanthandlaren ringde hem till oss  en gång i veckan och mamma beställde hem varor som han sedan kom och levererade i sin Volvo Duett. Då var det inte många som hade egen bil så det var alltid spännande, bilägare var bara Talis som hade byns enda taxi och körde skolbarnen som bodde långt bort. Minns vad avundsjuk jag var på dom som fick åka bil till och från skolan.

Vi såg även Gusselhyttans f d Ångbageri, det är visst under renovering och kommer att visas för turister med tiden.

Till slut, vid 21.00 tiden kom vi hem till Västerås, trötta med fyllda av nostalgiska minnen.


Detta var Lördagen, Söndagen, Måndag och Tisdag skriver jag om i morgon för nu orkar jag inte längre knappa på datorn


Godnatt!


Presentation


Jag skriver om det som står mig närmast, min familj bestående av make och 2 hundar, mitt hem, mina pelargoner och min kolonistuga. Allt i min vardag!

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

RSS

Omröstning

Påverkas du av vädret?
 Ja, men Bara oväder
 Ja, alla väderomslag
 Ja, men bara vid vackert väder
 Ja, av värme
 Ja, av kyla
 Ja, av åskväder
 Nej
 Vet ej
 Har aldrig tänkt på det

Länkar

Feedjit

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv


Skapa flashcards