Pellisprickens Blogg

Direktlänk till inlägg 18 maj 2009

Tocken dag!

Av Kerstin - 18 maj 2009 22:38


 Ut på en rejäl långpromenad, tog den ut på landet för att träna inför flytt till miljö med hästhagar mm -:)

Vi har gått där förr utan reaktion men i dag tänkte båda 2 dra på jakt så det tog en stund innan vi kom förbi.
Lite jobbigt är det för matte anser de ska sitta och titta på hästarna som lufsar där på ängen. Men tillslut fick vi gå vidare.


Tränat Dom mycket (särskilt Rozz) i att inte dyka ner i gräset och ta om nåt ätbart ligger där. De har varit SÅ duktiga på det, riktigt stolt över dom.

Men i dag dök Rozz ner i gräset och när huvudet kom upp igen så hängde nåt äckligt ut från hans mun. Han tuggade, jag skrek Nej! Benen dallrade på det han hade i munnen, det såg ut som en dinosarie.  Fy vad jag mådde illa!
Rozz svalde detta helt! Å han brukar jag pussa, ulk....

Tror det var en skatunge eller så.


Nå, tillslut kom vi hem och efter jag tagit in dom till husse så drog jag till Willys för veckans matinköp!
Hörde med dom om flyttkartonger oxå och det skulle vi kunna få i slutet på veckan, GRATIS!

ICA Sjöhagen fick vi 8 st hos i går men de tog 5 kr styck för dom... pengarna skulle gå till Rädda Barnen så det var väl ok. Men gratis är alltid godare -:)


Dags för en välförtjänt vila och lite knappande på datorn, loggade in på Västerås Hundsällskap  och blev medlem. Ett nystartat Forum för hundägare. Få se vad det ger i framtiden!


Sedan var det dags för näst sista träffen med Hundtjänst Aros och deras Inkallningskurs. Märktes att vi missat en gång, Rozz var ganska skällig, ev var det oro pga att vi var på nytt ställe denna gång.


Men annars var han alert och duktig.

Vi fick öva inkallning på olika sätt, först 2 och 2. Vi fick stå mitt emot varandra, gå ifrån våra egna hundar och ställa oss vid den andra hunden.

Därpå ropa in våra hundar som då alltså skulle springa till hundföraren trots att den mötte dennes hund. Gick bra!


Sedan fick vi stå i ring och köra inkallning kors och tvärs 2 och två.

Jag är helt impad av att Rozz klarade att möta en springande hund utan att bry sig.

Möjligen var han lite störd av obekanta som gick på cykelbanan med hundar....Men han kom till mig, smet aldrig åt annat håll.


Som avslutning fick vi stå i 2 led och en och en fick göra inkallning på sin hund i mitten på detta led.

Som om detta inte räckte så tillslut stog vi med bara en meter mellan oss och kallade in våra hundar i tur och ordning.


Tänk att alla klarade detta oxå! Helt otroligt vad de lärt sig på dessa 5 lektionstillfällen.
Nästa gång blir det avslutning, då ska vi tränat så de kommer trots störning.
Ja, vi får väl se hur det går, jag tycker det är svårt att få tillfället att träna själv hemma.

Måste skärpa mig där!

Inklusive att jag måste träna mera på att säger jag NEJ så får han inte äta det som ligger framför honom, vara vad det vara må. (dinosarier eller korv)

 
 
Marketta

Marketta

19 maj 2009 00:44

Farina älskar också och tugga i sig allt äckel, hittar hon tex en död mus så får man vara på alerten, för den slinker i munnen ganska fort :-(.

Vi får nu se hur det blir med huset, det har kommit lite kurvor på den raka vägen. Meningen är väl att vi skall flytta till månadsskiftet. Vi får se imorgon hur det blir med det. Vi hade ju tänkt att köpa huset efter ett tag, men nu blir det nog inte så. Är inte ens säkert om vi skall hyra den. Jag blir så trött på allt krången. Killen som äger huset han har belånat den så högt att han måste ha mer för den än vad vi får lån på den. Banken sa att den inte är i skicket den är nu värd dom pengarna han vill ha. Vad skall vi med hus till som vi inte har råd att göra nåt med. För vi hade tänkt låna lite utöver köpesumman, eftersom killen påstår att han har haft en värderare där som påstår att bara man fixar badrummet så är huset värd 750000. Men när vi ringde till samma bank så sa dom nähä, ni kan max få ett lån på 480000 på huset. Killen menar att han skall ha 550000. Så vi vet inte om vi skall hyra den ens. Jag blir alldeles matt på allt strul.

Kramizzar
Marketta

http://colliekompisarna.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Viktoria

19 maj 2009 04:49

Roligt att titta på bilderna dit ni ska flytta kerstin.
Härlig atmosfär!
kram
Viktoria

 
Astrid

Astrid

19 maj 2009 17:23

Ja man kan bli vansinnig när man inte hinner med när dom äter äckel
Men så duktiga ni är på att träna och dona.
Men att dom tar betalt för tomma kartonger, de borde ju vara glada att bli kvitt dom tycker jag
Rusta brukar ha rätt billiga flytt kartonger, inte så starka som de som kostar mer men ändå rätt bra
Dottern har ju nyss flyttat
men tänk när ni flyttat och du får njuta av den nya bostaden.

http://www.astridla.com

 
Ia

Ia

20 maj 2009 11:05

Hejsan!
Ja, hundar kan vara rätt blodtörstiga emellanåt....sonens golden är världens goaste, snällaste hund men han tuggade
snabbt i sig en sork häromdagen...urk!
Ha nu en riktigt skön långhelg!
Kramar Ia

http://stirserudsbloggen.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 17 januari 2015 23:35

Många ggr har vi suttit på vår terass och sagt att det skulle vara roligt att se utsikten uppifrån berget vi ser. Någon enstaka ggn har vi sett folk där uppe och att det finns en stig det har jag sett när vi åkt förbi på andra sidan berget som ligger...

Av Kerstin - 9 juni 2014 00:00

Över Nationaldagen och Pingst var vi på en liten husbilsresa i det vackra Sommarvädret. Vi åkte till Sundborn utanför Falun som väl är känt för att Carl  och Karin Larsson bodde där. Klicka på namnen om du vill läsa om dom på Wikipedia   Sundborn...

Av Kerstin - 24 oktober 2009 22:22

Pga vissa omständigheter så byter jag blogg. Nu finns jag här   http://farna.bloggplatsen.se ...

Av Kerstin - 20 oktober 2009 16:13

Saknar min bil!  På verkstad   Saknar solen!  Disigt och grått   Saknar Karmansbo! Utan bil, låst där jag är   Saknar gubben!  Ok han är ledig från i morgon och en vecka frammåt   Saknar Diana!  Min första hund, alltid min gossegumma ...

Av Kerstin - 19 oktober 2009 13:09

Ja, vad börja med om inte Vi lever och har hälsan!   Fast trötta och virriga är vi båda 2 för vi erkänner att vi har haft för mycket omkring oss sedan i Juli månad.   Vad det ska bli skönt när vi kan luta oss tillbaka och se på denna tid med ...

Presentation


Jag skriver om det som står mig närmast, min familj bestående av make och 2 hundar, mitt hem, mina pelargoner och min kolonistuga. Allt i min vardag!

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

RSS

Omröstning

Påverkas du av vädret?
 Ja, men Bara oväder
 Ja, alla väderomslag
 Ja, men bara vid vackert väder
 Ja, av värme
 Ja, av kyla
 Ja, av åskväder
 Nej
 Vet ej
 Har aldrig tänkt på det

Länkar

Feedjit

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards