Pellisprickens Blogg

Alla inlägg under maj 2009

Av Kerstin - 6 maj 2009 10:08


I dag har solen hittat tillbaka till Västerås och enligt lokala blaskan VLT så ska det inte komma något regn i dag!

Så nu har jag lyft ut de pelargoner som ska vara ute igen och min kruka med tomatplantor.

Den har massor med blomknoppar nu!


Något som ännu inte blommar är min lilla planta från frön jag tog förra året av mina pellisar....  Men visst har den läckra blad?

Lite vitt i ytterkanten oxå, vad månne detta bliva?


 


I mitt pellishus finns nu 159 krukor, ungefär hälften mot vad jag brukar ha och det är på grund av dessa äckliga rotlöss, jag har slängt en hel del som varit mycket angripna, slängt både krukor och blomma för jag vill bli av med dom här odjuren nu!


Inte mycket som blommar ännu, fast jag såg några som har knoppar nu...

Dessa 2 Engelska och 2 gyllenbladiga är de enda i blom just nu, den rosa fick jag av Margareta i vintras då hon hälsade på. Nu blommar den igen.


 

 


 


Här har vi mina 2 utomhuskrukor med sina "skräppellisar" de växer så det knakar, så gför även den flerfärgade Murgrönan jag samplanterat med pellisarna


Min vildart växer oxå så det knakar, men inga knoppar ännu...

 


Men av mina årets nyinköpta, så är jag stoltast för att äga denna.

 

Jag beställde 2 stycken, jag sådde 5 frön oxå av denna men det blev bara en planta i alla fall så denna ska jag vårda ömt. Tänk om jag lyckas få den att bli en gammal och knotig Bonsaipelargon, hoppas det verkligen!

Jag har sett den blomma på en utställning en gång, vackra enkla vita blommor, helt underbar!

Av Kerstin - 4 maj 2009 23:12

 I bland är det skönt när en dag är till ända! 

Så med denna dag, nu ska jag snart sova och behöver aldrig uppleva denna dag igen!

Hoppas jag!

Vaknade med lätt illamående, diarre´ och regnets trummande mot rutan!
Allt lika irriterande!


Fick ringa återbud till sjukgympan för toabesöken var akuta, men som tur var så har man ju grafiken så det fanns ju nåt att roa sig med i alla fall.....



 

Misstänker dock ej magsjuka utan att det är min Ulserös Colit som spökar.

Det är ju kraftigt väderomslag och jag har inte ett uns ont i någon led, det satte sig väl i tarmarna ist då!

Bechterew kan göra så!  Tarmarna är inblandade i de flesta fall har min f.d läkare förklarat för mig en gång.


Nå efter en evighetslång dag så tog jag beslutet att proppa i mig medel för magsjuka som stoppar upp och Alvedon och försöka stå ut mellan 18.oo och 19.oo som hundkursen håller på.

Janne följde med ifall jag inte skulle klara detta, fast i ärlighetens namn så tror jag inte att det skulle funka om han hoppade in.


SÅ lätt är det inte att träna och ha kontakt med Rozz bland alla busiga hundar -:)


 Vi var i dag på gröngräset vid Rönnby och det var som att allt var nytt för Rozz, hyperstress i början men sedan lugnade han ner sig.

Meningen var att träna i långa linor i dag men det var flera "störiga" hundar så ledarna beslöt att vi enbart skulle träna sitt, ligg, vänta även i dag. Gå ifrån hunden liggande/ sittande, komma åter utan att de reser sig av pur glädje när man kommer tillbaka -:)


Dessutom blev det ett pass där vi skulle promenera förbi torkade grisöron på marken ..... utan att hunden tog dom! 

Hi hi, jag tror att det bara försvann ett grisöra, det var ju bra gjort och det var INTE Rozz som snodde det.

Fast han gjorde tappar försök i början!
Detta moment har vi bakläxa på under veckan, Rozz ska lära sig att säger jag NEJ så får han inte ta!

Hm, behöver Zita oxå, hon är SÅ lydig hemma men skulle det ligga en pizzabit eller så utmed vår promenadväg så slukar hon det helt så vi inte hinner ta ifrån henne -:)


Nå, träningen avlöpte hyfsat, jag kände mig lite däven men det var ju inte konstigt.

Hann dock bara hem och innanför dörren innan det var färdigt igen.


Nu hoppas jag på morgondagen!

Solsken och en bra mage! 

 Tackar på förhand för det får jag väl Njuta av den 5 maj?



Av Kerstin - 3 maj 2009 22:34


 Direkt efter frukosten travade jag och Zita iväg mot Mälarcampingen där det dagen till ära var Agilitytävling.

Marketta från LBD skulle tävla med sin Lizzie och jag skulle kika och heja på dom.

Nu kom vi precis som de startade sitt första lopp så det där med att heja på dom det glömde jag bort.


Jag fick veta att Lizzie nyligen lärt sig agility men hon hängde på bra, ända fram till långhoppet där det skramlade till rejält när hon missade och plåtbockarna rasade under henne.

Det syndes tydligt att hon blev rädd och sedan ville hon inget mera.

Kanske slog hon i tassarna oxå?


Vi tog en runda i skogen med våra 2 hundar sedan och när vi kom fram igen till tävlingsområdet så fanns där en liten "träningsbana" med några hopp och slalom där vi stannade till en stund.

Marketta provade med Lizzie men hon var mycket motsträvig,

min Zita däremot var på hugget och tyckte det var kul att få göra nåt kreativt en stund.

Jag testade henne sedan på slalom med men se det är inget Zita gör utan godis så hon fick väl då hoppa istället.


Sedan satte vi oss igen och tittade på tävlande hundar och förare

medan våra hundar vilade i gröngräset.


Inför Lizzies andra lopp kom min gubbe och Rozz ochså för att kolla men tyvärr anlände de exakt på sekunden när Marketta gick ut på planen så jag såg inte något alls där.


Tydligen hade dock Lizzie totalvägrat så vi missade inget, fast hi, hi jag hade ju kunnat erbjuda ett hundbyte, Zita hade nog inte vägrat -:) 

Fast dommaren är väl inte färgblind så det hade inte funkat -:)


Nu var vi hungriga och åkte hem till mig där jag stekte på några skivor av en fläskfile och mickade en rotfruktsgratäng från Willys.

Inget märkvärdigt alls alltså, bara snabbmat!


Därefter tog vi en gemensam promenad runt på Enhagen, Rozz var nog lite snopna först vad det var för en hund som skulle med oss men accepterade straxt sällskapet.


Senare på kvällen började det svida på mina kindben och gubben påstog att jag var röd som en kräfta i ansiktet. Ja solen tog rejält i dag!

Svider ännu lite granna så nu är jag solbränd vill jag lova!


Avslutar med en bild på paret!


Den som njuter av djur kan ju kika på den vackra collien,

ni andra kan ju titta på de vita slånbärsbuskarna som ramar i campingen just nu när den står i full blom!

På kvällen nu har jag laddat ner Explorer 8, det nya och det verkar fungera utan bekymmer.

Explorer 8 ska ha en massa nymodigheter men mest saknar jag Svensk text på menyknapparna.

Någon som vet om man kan ändra det någonstans? 

Av Kerstin - 2 maj 2009 13:18


 Tack Majlis för den fina vårbilden! Önskar dig en skön vår tillbaka!

Majlis blogg finns bland mina länkar här till höger.



Annars inget kul alls i dag. Håller på att städa, sånt som behövs ibland.


I morgon däremot blir det roligt.

Jag och Zita ska traska till Mälarcampingen och titta på hundar, det är tävlingsdag där.

Marketta ska tävla med Lizzie, vi är där och hejjar dom till bra resultat om dom nu kommer att tävla


Viktoria  ,länk här till höger bland mina länkar,  

har en fototävling med temat " Min hund och jag".


Sista dagen för att skicka in en bild är den 8/5-09.


Har du hund, skicka in en bild på dig och hunden när ni gör nåt kul tillsammans. 

Det har jag gjort!

Vinsten är ett sött halssmycke.

Av Kerstin - 1 maj 2009 22:43


Vad härligt vi haft det! Långa promenader i ny skog, ha, ha, en gång blev promenaden lite väl lång för jag hamnade inte där jag räknade med. 

Tänkte för mig själv, tur man har mobil ifall man virrar bort sig totalt -:) 

Hundarna fick söka rätt på sina måltider i skogen, jag gjorde spår som avslutades med deras matskålar och maten. 

Rozz har klarat spårningen galant denna gång så nu har poletten trillat ner hos min lilla buskille oxå. 


Husse och matte njöt av räkor och vin i den sköna kvällsolen men plötsligt blev det brådis att flytta in i husbilen och sätta på musik för det började panga rejält om än inte så högt och vi såg hur Zita blev orolig.

Där vi stog var det ca 3 km till bebyggelsen.


Typiskt nog säger grannarna här hemma när vi kommer hem att på Enhagen har det inte smällt ett dugg så tydligen åkte vi bort i onödan?

Men ok, Zita klarade smällandet utan problem när vi satt inne i husbilen och spelade musik´. Vi hörde inga smällare, kanske inte hon heller (mera än när det var tyst mellan låtarna)


Nå, på hemvägen stannade jag till vid Planatgen och köpte lite "skräppellisar" såna där billiga, utan namn som jag ska ha ute i trädgården.

Jag köpte även några murgröna, otroligt vackra blad i vitt, grönt och gult!


Dessutom hamnade det 2 st  "ädla"  pellisar i min varuvagn trots att jag lovat mig själv att inte köpa flera i år -:)


På skoj så har jag öppnat en grupp på Facebook för mina och andras tips angående Hundar och Pelargoner, är DU intresserad av endera så välkommen att bli medlem


Vi kan delge varandra råd och tips av allehanda sort.

http://www.facebook.com/group.php?gid=75743763052


Skogen här i Västeråstrakten är som vackrast nu i sin skira grönska, en njutning att vandra och insupa färger och dofter!


Mina sötnosar i min bil

 


 Som avslutning, en liten filmsnutt om vad mina hundar gör när de är ute och campar -:)

Absolut inget att se men du kan ju höra hur jag låter -:)



Presentation


Jag skriver om det som står mig närmast, min familj bestående av make och 2 hundar, mitt hem, mina pelargoner och min kolonistuga. Allt i min vardag!

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

RSS

Omröstning

Påverkas du av vädret?
 Ja, men Bara oväder
 Ja, alla väderomslag
 Ja, men bara vid vackert väder
 Ja, av värme
 Ja, av kyla
 Ja, av åskväder
 Nej
 Vet ej
 Har aldrig tänkt på det

Länkar

Feedjit

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards