Pellisprickens Blogg

Alla inlägg den 9 mars 2009

Av Kerstin - 9 mars 2009 06:56

 Åkte Fredagseftermiddag från Västerås för att anlända till vår favoritplats på Söder vid mörkrets ingång. Satt sedan och kurade skymning med denna utsikt från husbilsfönstret...


Morgonen därpå var mulen men  med någon plussgrad, medan vi åt vår frukost konstaterade vi att Stockholmare måste bestå av det mest joggande folk i landet. Det var en strid ström av dom utanför vårt fönster

  

 Vi startade vår promenad vid 10 tiden utmed kajen in mot det mest centrala av Stockholm...
Förbi Münchenbryggeriet..... Vad är det föresten? Googlade och fick förklaring  http://www.munchenbryggeriet.se/html/


 Statyn tror jag föreställer 2 stridande tuppar, men tyvärr hittade jag ingen förklaring på nätet???


  Straxt innan vi kommer in i Gamla stan finns en ståtlig staty, antar att den föreställer Karl XIV Johan

 


Vid Rosenbad fann vi en staty av en badande flicka, men Rozz var visst mest snopen över att inget vatten fanns i fontänen? Han nosade rejält runt där -:)


Vi traskar vidare upp mot Sergels Torg, ganska mycket folk ute denna Lördagsförmiddag


Men torget var ganska folktomt, dock fanns här en flock med duvor som intresserade Rozz mycket -:)

Vi tog en sväng in bland butikerna men fann inget värt att fästa ögonen på så vår promenad gick vidare då vi plötsligt står framför den mest folktäta gata vi sett på länge. Vi blev nyfikna och sa att vi måste gå in där och kolla varför just denna gata är så tätt besökt...
Såg att gatan hette Sergelsgatan och allt vi fann var en massa affärer och en korvkjosk -:) som fick sälja varsin korv med bröd till oss...


Vi traskar vidare runt kvarteret och åter nästa gata, in igen ovanpå Srgelstorg ungefär och här hittar vi Hötorget. Här var full fart på torghandeln. Såg att Tungelsta hade ett stånd och var ju tvungen att kika in om de hade några pellisar, nja, inte många inte.
Janne hittade ett stånd med mina favoritstrumpor i ull så det blev ett par sådana. Och Zita och Rozz blev bjudna på varisna 2 vindruvor av en knalle -:)


Vi vandrar vidare förbi Riksdagshuset och slottet, här är slottet i bakgrunden


När vi kom tillbaka till husbilen var hundarna trötta och husse fick iden att rulla till Cosmonova där vi såg filmen Ensamma i universum, vi brukar besöka Cosmonova ibland för vi tycker det är så mäktigt att se dessa filmer.Man är som omsluten av allt, som man följer med på resan i verkligheten.....  finns en trailer om någon vill kolla även om känslan naturligtvis ej kan upplevas av att befinna sig mitt i


På Lördagskvällen slappade vi, kollade ut över Söder Mälarstrands vatten och festklädda människor på väg in till någon krog och Rozz sade till om någon kom för närma husbilen -:)


På Söndagsförmiddagen traskade vi runt uppe på Pålsundsberget

Sedan rullade vi vidare till Hammarby Sjöstad där mor och son fick återförenas för en stund och prata gamla minnen


Trötta men nöjda kom vi hem till Västerås vid 19.00 tiden och lagom till 21.00 och Bäckfilmen var det viktigaste inplockade från husbilen och vi bänkade oss för lite tv underhållning.


Presentation


Jag skriver om det som står mig närmast, min familj bestående av make och 2 hundar, mitt hem, mina pelargoner och min kolonistuga. Allt i min vardag!

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

RSS

Omröstning

Påverkas du av vädret?
 Ja, men Bara oväder
 Ja, alla väderomslag
 Ja, men bara vid vackert väder
 Ja, av värme
 Ja, av kyla
 Ja, av åskväder
 Nej
 Vet ej
 Har aldrig tänkt på det

Länkar

Feedjit

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards