Pellisprickens Blogg

Direktlänk till inlägg 31 januari 2009

Pelargonfröna sådda

Av Kerstin - 31 januari 2009 09:08


Nu är alla hemmavarande fröer planterade och här kommer en beskrivning på hur jag gjort.
Jag har fått frågan om man kan hälla hett vatten över ALLA fröer.
Sanningen att säga- Jag vet inte!

Men man gör detta för att mjuka upp hårda skal runt fröer så ALLA fröer med hårt skal på passar för detta tillvägagångssätt. Man får 75 % grodbarhet genom att ge det lilla fröet en bra start. Många fröer ute i naturen kan ju ligga år ut och år in då det plötsligt blir en skogsbrand eller rejäl översvämning och det lilla fröet börjar gro.....


Så här ser ett pelargonfrö ut, ibland kan "skaftet" vara vitt och fjäderliknande.


Jag åller i fröet i skaftet, tar en vass kniv och skär av den yttersta biten på frökapseln. Var försiktig så du inte skadar det lilla fröet bara



Därefter trycker jag försiktigt från skaftet och frammåt och det lilla fröet kryper ut ur sitt hölje.
Detta lilla frö har redan börjat gro ser man på färgen, oftast är de bruna

 


Sedan lägger jag försiktigt ner fröna i hett vatten 1 - 3 dygn.

Därefter petar jag ner det lilla fröet i sn liten kruka fylld till hälften med jord.

När fröet växt till sig lite fyller jag försiktigt på med mera jord.

Detta tillvägagångssätt är bra på tomatplantor, pelargonfröer mm för den första lilla plantan blir ofta lång och skrånglig och genom att ha plats att fylla på mera jord direkt i krukan får den lilla plantan stöd från början och blir stadigare

 


 Sedan ställer jag in mina plantor i mitt lilla växthus som har sommartemperatur tacka vare lysrören som är monterade där i.


 


Jag vattnar sedan dagligen med sprayflaskan, även liten dusch på innerväggarna. När vi ibland åker bort några dagar häller jag på lite mera vatten på botten i lådorna och ger innerväggarna en extra dursch för att ha hög luftfuktighet där inne.
Detta gör att plantorna karar 3 dygn uan skötsel


Avslutar dagens blogg med några bilder på mina pälsklingar som nog tyckte matte var trist hela Fredagen ty föruton deras promenader så höll matte på med pelargonfrösådd hela dagen






I dag är planerat en biltur ner på centrala Västerås, promenad bland allt folk- så kallad social träning.
Ett tag sedan sist, få se hur det går nu, om Rozz klarar det utan bekymmer? Eller att han vill hoppa upp och pussa alla han möter -:) Särskilt dessa människor som tittar på honom, de brukar han älska lite extra -:)


Husse sa att vi ska titta in i några affärer oxå, har inte gjort det i centrum på evighet, tror det kan vara 1 år sedan sist.
Allt man behöver finns ju i ytterområdena, Hälla och Erikslund


En skön Lördag önskar jag dig!

 
 
wiper

wiper

31 januari 2009 10:31

Vilket härligt intresse du har, det är mycket att tänka på och kunna. Jag har tyvärr inte gröna fingrar men önskade att jag hade. Vad fina dom kommer att bli som färdiga pelargonior. Fina hundar du har. Hoppas du får en bra dag i Västerås. Vi var där i december, min mans bror bor där.

http://wiper.bloggagratis.se

 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

31 januari 2009 15:44

Låter så mysigt att nu kunna börja plantera fröer i väntan på våren.
Och Pelargonier är ju så vackra.
Tack för tips hur man gör.
Mysiga foton på dina pälsklingar.
Önskar dig en fortsatt fin Lördag.
Kram

http://ingermaryissa1.blogg.se

 
Ingrid

Ingrid

31 januari 2009 17:06

Är det så man ska göra för att få dem att gro! Nu vet jag det till nästa gång.

Tack för din kommentar hos mig, jag blev lite nyfiken på det där du skrev om bildförminskare, är det något litet program man kan ladda ner någonstans ifrån?

Ha det gott!
Kram Ingrid

http://dagbok.stenstugu.com

 
Lisbeth

Lisbeth

31 januari 2009 23:50

Hon är ren schäfer, har kollat magen för laktos genom gastrostomi men det var inget.

så jag vet inte varför den bråkar med mig.

ja husvagnen är en solifer årsmodell -79
gammal men välskött, bara 2 ägare och vi den 3e

kram

http://www.vipelyckan.blogg.se

 
Marketta

Marketta

31 januari 2009 23:56

Såklart jag har hunnit hittills. Har ju gått hemma i över en månad, men det blir nog värre nu framöver verkar det som.

Oj, vad du donar med dina pelargoner. Jag försöker få mina orkider att blomma en gång till, men lyssnade på en granne och nu tror jag de håller på och dör istället. Hon sa att man skulle ge en matsked vatten i veckan, och det verkade de inte tycka om.

Kramizzar
Marketta

http://colliekompisarna.bloggagratis.se

 
Anki Enbom

Anki Enbom

1 februari 2009 18:33

Tack för tipset hur man sår sina egna frön.
har testat ett par år nu och fått väldigt få i gro.
Och de har v´blivit långa och gängliga.
Men alltid så kul med eget.
har inhandlat stora pelargonboken nu.
Men inte hunnit läst den ännu.
men verkar vara mycket matnyttigt i den.
Säljer du frön och sticklingar??
Isf är jag intresserad om du vill sälja.
Kram vännen

http://www.ankiskatter.blogg.se

 
Anna

Anna

3 februari 2009 23:01

Såg att du var pelargonintresserad. Jag har blivit pelargonfrälst nyligen. Har tänkt ha pelgargoner i mitt cafe till sommaren. Var sugen på att fröså först men tror det får bli sticklingar. Vet du något bra ställe som säljer? Jag är intresserade av vita /ljusarosa

http://husprojektet.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Maggan

29 maj 2010 09:15

Av ca 20 sådda frö har jag nu fått upp 11 plantor.Dom växer så lååååångsamt! Dom har nu 3-4 blad o är ca 5 cm höga.Hur får jag fart på dom?

 
Anna

Anna

20 februari 2012 03:43

Vilken snygg sida det här! Har varit och besökt ett par gånger. Har nyligen börjat blogga själv :)

http://annaaaaajoh774.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 17 januari 2015 23:35

Många ggr har vi suttit på vår terass och sagt att det skulle vara roligt att se utsikten uppifrån berget vi ser. Någon enstaka ggn har vi sett folk där uppe och att det finns en stig det har jag sett när vi åkt förbi på andra sidan berget som ligger...

Av Kerstin - 9 juni 2014 00:00

Över Nationaldagen och Pingst var vi på en liten husbilsresa i det vackra Sommarvädret. Vi åkte till Sundborn utanför Falun som väl är känt för att Carl  och Karin Larsson bodde där. Klicka på namnen om du vill läsa om dom på Wikipedia   Sundborn...

Av Kerstin - 24 oktober 2009 22:22

Pga vissa omständigheter så byter jag blogg. Nu finns jag här   http://farna.bloggplatsen.se ...

Av Kerstin - 20 oktober 2009 16:13

Saknar min bil!  På verkstad   Saknar solen!  Disigt och grått   Saknar Karmansbo! Utan bil, låst där jag är   Saknar gubben!  Ok han är ledig från i morgon och en vecka frammåt   Saknar Diana!  Min första hund, alltid min gossegumma ...

Av Kerstin - 19 oktober 2009 13:09

Ja, vad börja med om inte Vi lever och har hälsan!   Fast trötta och virriga är vi båda 2 för vi erkänner att vi har haft för mycket omkring oss sedan i Juli månad.   Vad det ska bli skönt när vi kan luta oss tillbaka och se på denna tid med ...

Presentation


Jag skriver om det som står mig närmast, min familj bestående av make och 2 hundar, mitt hem, mina pelargoner och min kolonistuga. Allt i min vardag!

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

RSS

Omröstning

Påverkas du av vädret?
 Ja, men Bara oväder
 Ja, alla väderomslag
 Ja, men bara vid vackert väder
 Ja, av värme
 Ja, av kyla
 Ja, av åskväder
 Nej
 Vet ej
 Har aldrig tänkt på det

Länkar

Feedjit

Senaste inläggen

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv


Skapa flashcards