Pellisprickens Blogg

Direktlänk till inlägg 18 januari 2009

Nostalgitripp

Av Kerstin - 18 januari 2009 09:40


Det var dåligt på tv i går kväll. Resulterade i att jag sökte runt lite på You Tube och plötsligt fick jag mig en riktig nostalgitripp!

Året var 1960 och jag var 11 år. Pappa var snickare och tillverkade inredningar till affärer od.
Just denna gång hade han hjälpt sin syster Mandis med make att inreda sin affär Radiojusteringen i Lindesberg som låg på Köpmansgatan.
Alla gånger fick han inte pengar som betalning, minns denna dag särskilt väl för lyckan stod högt i taket då han visade mig vad han tagit emot som betalning.
 En Ragiogrammofon!
http://www.grammofoon.com/frameset.htm?http://www.grammofoon.com/Aga/aga_lyx.htm&ContentFrame  

Så här såg den ut, ett monster enligt dagens mått men vad gjorde det?
Den fungerade. Ja inte bandinspelaren men radion. Stor som den var så fick den inte plats inne men vi hade ju ett oinrett rum som var stort, där ställdes den. Där stod jag och skruvade på kanalväljaren och fick in Radio Luxemburg -:)
En dag fick jag höra en sångare vid namn Bobby Darin sjunga Splich splach och oj vad det svängde.
Några dagar senare följde jag med pappa in till Lindesberg och gick in på Folkes Musikaffär och köpte skivan.
Vilken lycka det var att sätta på den första skiva.

Tyvärr blev lyckan kort, det började ryka om Radiogrammofonen så pappa ryckte ur sladden fort.

Några dagar senare kom han hem med en ny Radiogrammofon, troligen fick han den eftersom den första gick sönder så snart.
Denna var lite mindre -:)
http://goto.glocalnet.net/bosradio2/hemelektronik/Duxhel.jpg


Och den fungerade i flera år och den fick plats inne på mitt rum.


Någon som minns Bobby Drain?  Någon som minns just denna låt?

 
 
Ingrid

Ingrid

18 januari 2009 14:34

Visst kommer jag ihåg låten, men jag hade ingen aning om vem som sjöng den.

Det var härligt med de där gamla grammofonerna. Vi hade en hemma när jag var barn. Ett stort åbäke, men väldigt modern. Man kunde lägga i en hel hög grammofonskivor och så ramlade det ner en i taget.

Jag såg i förra inlägget att ni funderar på att byta villan mot lägenhet och det verkar väl klokt. Vi är så i valet och kvalet också hur vi ska göra i framtiden.

För såna här beslut är det nog bäst att man tar medan man kan planera dem och inte helt plötsligt stå inför en situation där man är tvungen till ett kanske förhastat beslut. Det är inte lätt sånt här!!

Kram Ingrid

http://stenstugu.com

 
Henry

Henry

18 januari 2009 17:22

Jag kommer inte ihåg låten. Däremot radiogrammfonen. Vid den tiden jobbade jag i en radioaffär. Sådana möbler släpade jag ofta hem till kunder, som ibland bodde i flervåningshus utan hiss! Jobbigt!
Kram Henry

http://hlu.se/dagishl.html

 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

18 januari 2009 17:29

Så mysigt det du berättar om när din pappa fick en Radiogrammofon.
Tyvärr så visade sig inte sidan för länken du skrev här så jag kunde inte se hur den såg ut.
Men den andra sidan fick jag upp på den nya radiogrammofonen din pappa fick.
Verkligen nostalgi att se denna.
Det var verkligen snygga möbler då med dessa radiogrammofoner.
Nej...Bobby Drain minns jag inte.
Ha det så gott.
Kramar

http://ingermaryissa1.blogg.se

 
Gunilla

Gunilla

18 januari 2009 19:44

Hej Kerstin!
Säger som Inger maryissa, jag fick inte heller fram dom två sidorna med radiogrammofonen, men den andra fick jag fram. Vilken nostalgi det blev nu när jag såg den mindre av dom. Minns att vi hade ngn liknade när vi var små, som våra föräldrar hade köpt. Den spelades det mycket på. Har några s.k pappers skivor kvar från den tiden. Det är två barnskivor. En med Rödluvan och den andra är det olika sagor från boken: Min skattkammare, om du minns dom böckerna? Många minnen som man minns från sin barndom.
Läser att ni har planer på att sälja villan. OM man inte orkar så ska man nog göra så. Min moster har ju haft sommarstuga sedan i slutet på -60 talet i början på: -70 talet ngn gång, så här för ngt år sedan så sålde hon den, efter som hon nu är till åren kommen, så orkade hon inte åka dit mer. Det var ju flera mil att åka mellan Sthlm och Östhammar där över vattnet som hon hade sin stuga. Så det är oxå ett minne blott att inte få komma dit mer. Man kan ju åka dit iofs och bara gå förbi där och titta hur det ser ut i dom omgivningarna.
OM jag hade haft så pass med pengar, så hade jag lite funderingar på att vilja köpa stugan av henne, men tyvärr har jag inte det :( Man kan ju inte få allt här i livet som det heter.
Kram/Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Gunilla

Gunilla

18 januari 2009 19:53

PS/
Glömde att säga att dom där rosorna finns på ett vykort som jag själv har :))
Står egentligen: "GRATTIS" på det kortet, men det hade jag suddat över innan jag lade in det på min blogg, *Fniss*
Så det är egentligen ett Gratiskort med andra ord.
Kram igen
/Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Gunilla

Gunilla

18 januari 2009 19:55

"GRATTISkort" ska det förståss stå!
"vimsiga jag"
/Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Anki Enbom

Anki Enbom

19 januari 2009 20:59

Tusen tack för grattishälsningarna :)
Det är extra roligt att komma hem då *s*
Vi hade det jätteskoj och det blir nog fler båtresor. Viss är det härligt med lite nostalgitrippar ibland
Kram och ha det bäst

http://www.ankiskatter.blogg.se

 
Lisbeth

Lisbeth

21 januari 2009 10:44

Lindesber, det ligge nära Frövi va? min mans bror bor i frövi

kram Lisbeth

http://vipelyckan.blogg.se

 
Michelin

Michelin

21 januari 2009 16:26

Nä nä jag har inte blitt galen. Jag har bara bytt blogg-adress.. tänkte ifall du ville ha den istället.. fniss..
NU ska jag lugna ner mig.

http://www.michelin.suntuubi.se/?cat=5

 
wiper

wiper

22 januari 2009 11:33

Vad roligt det var att gå in och titta på dom gamla grammofonerna :) mina föräldrar hade en radiomöbel och den var så modern så man kunde sätta i flera stenkakor och dom ramlade ner på skivtallriken efter att en var spelad. Radio Luxenburg kom man ju också ihåg. Nu blir man riktigt nostalgisk :)Vad roligt det var att läsa inlägget och det är fint skrivet. Får jag länka till din blogg?
Ha en bra dag

http://wiper.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Dan

14 augusti 2009 08:56

Hej. Det var inte Mandis med make som hade Radiojusteringen. Ägaren var Bengt-Erik Eriksson. Mandis makes bror.
Mandis med make är min mamma o pappa.
Nuvarande namn på Radiojusteringen är TERAB.

Mvh / Dan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 17 januari 2015 23:35

Många ggr har vi suttit på vår terass och sagt att det skulle vara roligt att se utsikten uppifrån berget vi ser. Någon enstaka ggn har vi sett folk där uppe och att det finns en stig det har jag sett när vi åkt förbi på andra sidan berget som ligger...

Av Kerstin - 9 juni 2014 00:00

Över Nationaldagen och Pingst var vi på en liten husbilsresa i det vackra Sommarvädret. Vi åkte till Sundborn utanför Falun som väl är känt för att Carl  och Karin Larsson bodde där. Klicka på namnen om du vill läsa om dom på Wikipedia   Sundborn...

Av Kerstin - 24 oktober 2009 22:22

Pga vissa omständigheter så byter jag blogg. Nu finns jag här   http://farna.bloggplatsen.se ...

Av Kerstin - 20 oktober 2009 16:13

Saknar min bil!  På verkstad   Saknar solen!  Disigt och grått   Saknar Karmansbo! Utan bil, låst där jag är   Saknar gubben!  Ok han är ledig från i morgon och en vecka frammåt   Saknar Diana!  Min första hund, alltid min gossegumma ...

Av Kerstin - 19 oktober 2009 13:09

Ja, vad börja med om inte Vi lever och har hälsan!   Fast trötta och virriga är vi båda 2 för vi erkänner att vi har haft för mycket omkring oss sedan i Juli månad.   Vad det ska bli skönt när vi kan luta oss tillbaka och se på denna tid med ...

Presentation


Jag skriver om det som står mig närmast, min familj bestående av make och 2 hundar, mitt hem, mina pelargoner och min kolonistuga. Allt i min vardag!

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

RSS

Omröstning

Påverkas du av vädret?
 Ja, men Bara oväder
 Ja, alla väderomslag
 Ja, men bara vid vackert väder
 Ja, av värme
 Ja, av kyla
 Ja, av åskväder
 Nej
 Vet ej
 Har aldrig tänkt på det

Länkar

Feedjit

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv


Skapa flashcards