Pellisprickens Blogg

Direktlänk till inlägg 14 januari 2009

Pellisträff mm

Av Kerstin - 14 januari 2009 22:31


Dagen som starxt flytt har varit innehållsrik!
Började som sig bör hos hundägare,  med en promenad.

Han är rolig min lilla kille, Zita bara tittar på han som att hon tänker, hur orkar han?
Idag jobbade han idogt och segt med att få med sig en pinne som var dubbelt så lång som han själv. Jag vet att kortet är suddigt, inte lätt att få med en yrhätta som far runt som stungen av en geting -:)
jag lade på lite skugga på pinnen så den syns

På em var jag till tandläkaren, kollen som sker 3 ggr om året pga min muntorrhet som Sjögren ger och som fräter på tänderna.
Jag har haft ont i tandköttet bak i 2 månader så jag väntade mig en rejäl utskällning för inte anv tandtråden ordentligt (stämmer, jag är usel på det)


Men det var nåt annat, jag hade fullt med små blåsor. En inflammation. Han sa att det kunde bli inflammationer även i munhålan hos reumatiker.

Har jag aldrig förr hört talas om!


Men jag fick nåt bakteriedödande att skölja munnen med, fy sjutton vad det sved! Men det ska väl ta död på blåsorna då?


På kvällen kom dagens höjdpunkt!
Träff i Mälardalens Pelargonförening!
Vet inte hur många vi var men jag gissar på ca 25 pers.
Vid ingången möttes jag av ett stort bord med......  Ja visst, sticklingar!



Nu kom jag inte på att fota förren senare, det fanns flera när jag kom, här börjar det vara utgallrat.
Denna gång hade jag, vis av tidigare gånger, tagit med mig en kylväska för hemtransport av sticklingar. Den fylldes snabbt av Veronica Contreas, Debbie, Green Tattingslane och Edmund Lancenal.


Jag måste gå in på medlemssidan sedan och kolla om de finns på bild. 
De 2 första var änglar, nr 3 var en mörkbladig och Edmund ser lite gyllenbladig ut, men de är ju såsmå ännu-:) Svårt att se vad det ska bli av dom.



Lite fröer fick jag med mig hem oxå, vildisar.


Nu ska mitt inneväxthus fram, lysröret tändas och fröna stoppas ner i sina krukor. 

Fast först ska jag prova att ge dom ett bad i kokande vatten, nä först av allt ska jag kika in på medlemssidan.

Där ska någon skrivit och bifogat bilder på hur man skalar fröerna.


Har jag aldrig gjort förr men nu ska det ske.


Fröerna jag köpte var P.panduriforme, P. boweri, P.exrophyton och som medlem fick jag med mig hem gratis en påse med P.pulverulentum


P.paradiforme ska vi alla så och i Juli är det träff i Bockhammar och då ska alla ha med sin planta och visa hur det gått och berätta lite om hur man gjort för att nå det fina resultat som väl det blir av dessa små fröer?


Visst, alla fröer tar sig inte, men denna var så vacker så jag hoppas verkligen att den kommer trivas hos mig.

Ja, som synes på bilden ovanför här så har jag gott om fröer, de ska alla i jord innom närmaste framtiden.
Några påsar från Gran Canaria, bara för skojs skull... Jakaranda, Tecoma Ricasoliana (vad är det?) och en blandpåse pellis

Dessutom en massa fröer som bara råkat hamna i mina fickor vid besök i några parker där, och här-:)


Nu börjar fönstren fyllas igen hemma hos mig.


Utifrån ser fönstren ut som akvarier eftersom de har ett lysrör i överänden som ger mina små pellisar extraljus.

Snart kommer alla fönster vara upplysta.
Snart blir det trångt i fönstren.

Men de pellisar som står ute i förrådet, de får sova fram till början på Mars/ April, hur skulle jag få plats med dom alla här inne?

 
 
Gunilla

Gunilla

15 januari 2009 00:03

Så duktig du är med blommor :) Min kära mamma hade oxå väldigt mycket blommor av olika sorter. Men även några "pellisar" Dom jag köpte av dig när vi träffades hos dig sist, dog tyvärr efter en kort tid :( Vet inte varför blommor inte trivs hos mig? Vet inte vad jag gör för fel? Har du några bra tips för att man ska kunna behålla dom längre? Bladväxter går mycket bättre av ngn anledning men inte blommor som blommar :(
Jag tycker ju oxå om blommor liksom min mamma gjorde, men dom trivs väl inte hos mig då. Kommer ihåg att mamma hade sååå måååånga blommor så jag undrade OM hon hade tänkt sig öppna blombutik :) Det var praktiskt taget blommor överallt hemma hos mamma.
Kram/Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se/

 
Marketta

Marketta

15 januari 2009 23:00

Lizzie är likadan med pinnar. När vi är ute och går och hon ser en pinne, spelar ingen roll hur stor den är. In i munnen skall den *S*.

Hur skall du få plats med alla sen :-o, eller sätter du ut dom i växthuset direkt. Vilket jobb du kommer få i sommar när ni skall till stugan *S*.

Kramizzar
Marketta


http://colliekompisarna.bloggagratis.se

 
Helena

Helena

16 januari 2009 07:45

Hej Jan & Kerstin!
God fortsättning på det nya året och tack så mycket för julklapparna :)
Jan-Henrik har precis kommit hem från en vecka i Fuerteventura, på Kanarieöarna, där han var på sin födelsedag och han tackar så väldigt mycket för födelsedagspresenten! :)
20e dag Knut hade vi avskedsfest för Carl-Fredrik och Elisabeth, som från den 14e januari till 4e juni, åkt ut på jordenruntresa.
De uppdaterar oss här hemma, med sina äventyr genom denna länk, som jag skickar här..
http://www.resdagboken.se/?documentId=3&userId=241025&section=journey&journeyId=327106

P.S Grattis morbror Jan i efterhand på namnsdagen, i söndags! :)

http://hillberg.blogg.se

 
Ingrid

Ingrid

16 januari 2009 09:30

Hejsan Pellispricken!
Du gör verkligen skäl för namnet. Vilken mängd med frön du samlat på dig. Nu måste jag gå in på din Pellissida och kolla lite.

Hoppas att du blir av med de där elaka blåsorna i munnen. Sånt är inte trevligt alls, Åke var utsatt för det för något år sedan. Han är också reumatiker och tandläkaren sa att det var en av medicinerna som utlöst det. När han fick andra tabletter gick det över.

Ha en riktigt fin helg!
Kram Ingrid

http://stentugu.com

 
LL

LL

16 januari 2009 10:25

Hej
God fortsättning på det nya året.
Hoppas allt är bra.Läste om dina blåsor måste vara jobbigt att ha det i munnen,men nu försvinner dom nog när du får följa.
Jag hitta ingen länk här på din blogg till din hemsida.Skulle vilja gå in där och kolla lite också.
Ha en bra dag Kerstin.
Kram

http://www.lukas.dinstudio.se

 
Susanne

Susanne

16 januari 2009 14:26

Hej Kerstin jösse viket jobb du har framför dig. Men kan tro att det blir vackert när allt blommar. Jag har ju några Pellisar dom ställer jag ner i källaren sedan får dom stå tills jag får lust att plocka upp dom.Vi trädgårdsintresserade har ju nästan året runt jobb jag planterade fröer ett tag inomhus men jag tröttnade på det så nu är det i princip bara större växter som jag pysslar med dahlior bl.a.Du får ha det så gott kram Susanne

http://www.snoddas.bloggagratis.se

 
Marketta

Marketta

16 januari 2009 20:16

Nä, det blir nog inga såna långturer mer. Dom där linjerna är nedlagda sen många år tillbaka. De är dessa som är föregångare till Viking Line bussarna.

Dom där killarna ville väl skoja med mig, för det var inte så vanligt med kvinnliga chaufförer på den tiden. En gång när jag skulle till Finlands så stoppade tullen mig. Det enda dom gjorde var och rotade genom min övernattningsväska som jag hade inne i bussen. Undrar vad dom trodde sig hittade i den.

Kramizzar
Marketta

http://colliekompisarna.bloggagratis.se

 
Lisbeth

Lisbeth

14 februari 2009 11:50

Vill ge dig en jättestor alla hjärtans kram idag.

kram Lisbeth

http://www.vipelyckan.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 17 januari 2015 23:35

Många ggr har vi suttit på vår terass och sagt att det skulle vara roligt att se utsikten uppifrån berget vi ser. Någon enstaka ggn har vi sett folk där uppe och att det finns en stig det har jag sett när vi åkt förbi på andra sidan berget som ligger...

Av Kerstin - 9 juni 2014 00:00

Över Nationaldagen och Pingst var vi på en liten husbilsresa i det vackra Sommarvädret. Vi åkte till Sundborn utanför Falun som väl är känt för att Carl  och Karin Larsson bodde där. Klicka på namnen om du vill läsa om dom på Wikipedia   Sundborn...

Av Kerstin - 24 oktober 2009 22:22

Pga vissa omständigheter så byter jag blogg. Nu finns jag här   http://farna.bloggplatsen.se ...

Av Kerstin - 20 oktober 2009 16:13

Saknar min bil!  På verkstad   Saknar solen!  Disigt och grått   Saknar Karmansbo! Utan bil, låst där jag är   Saknar gubben!  Ok han är ledig från i morgon och en vecka frammåt   Saknar Diana!  Min första hund, alltid min gossegumma ...

Av Kerstin - 19 oktober 2009 13:09

Ja, vad börja med om inte Vi lever och har hälsan!   Fast trötta och virriga är vi båda 2 för vi erkänner att vi har haft för mycket omkring oss sedan i Juli månad.   Vad det ska bli skönt när vi kan luta oss tillbaka och se på denna tid med ...

Presentation


Jag skriver om det som står mig närmast, min familj bestående av make och 2 hundar, mitt hem, mina pelargoner och min kolonistuga. Allt i min vardag!

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

RSS

Omröstning

Påverkas du av vädret?
 Ja, men Bara oväder
 Ja, alla väderomslag
 Ja, men bara vid vackert väder
 Ja, av värme
 Ja, av kyla
 Ja, av åskväder
 Nej
 Vet ej
 Har aldrig tänkt på det

Länkar

Feedjit

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Besöksstatistik

Arkiv


Skapa flashcards